U bent hier:  Home > Kunstcafé

Kunstcafé

Dinsdag 12 Januari 2016

Bijeenkomst met kunstenaars die eventueel mee gaan doen met het nieuwe thema "Fantastische Visioenen" vrij naar Jheronimus Bosch.

In september willen wij een expositie inrichten en ons aansluiten bij het Bloemencorso Valkenswaard, die dit thema gekozen hebben i.v.m. 500 jaar Jheroniums Bosch en de grote expositie in Den Bosch.  Bij onze expositie is het de bedoeling dat er ook optredens zijn met poëzie, drama, muziek en eventueel zang, geïnspireerd op onze kunstwerken.

Dank aan Frank Maas, die een inspirerende uiteenzetting rond dit thema heeft gegeven.

Vrijdag 27 november 2016

Tijdens een goed bezochte avond op vrijdag 27 nov. op de Karel Mollenstraat gaven Femke Zeijen, beeldend kunstenaar en Gerard van Glabbeek, musicus, uitleg over de relatie tussen hun werk.

Femke, psycholoog, heeft als afstudeerwerkstuk aan de kunstopleiding in Overpelt tien psychiatrische stoornissen verbeeld in een kunstwerk .

Gerard heeft zich als musicus hierdoor laten inspireren en drie stoornissen en hun beeltenis als vertrekpunt voor drie muzikale collages gekozen.

Femke legde aan de hand van haar opgestelde werk kort de stoornissen uit waarna de muzikale vertalingen te horen waren.

Na het beluisteren van de geluidsfragmenten ontstonden levendige gesprekken tussen de inleiders en de enthousiast aanwezigen.

Ook tijdens de borrel bleek het werk van Femke en Gerard het nodige teweeg gebracht te hebben.

Vaart kijkt met tevredenheid en trots terug op een inspirerend avond waarop de relatie tussen beeldende kunst en  muziek expliciet aan de orde kwam.

Dank aan Femke en Gerard.

Vrijdag 29 november 2015

Femke Zeijen en Gerard van Glabbeek laten ons dan genieten van muziek rondom beelden die enkele psychische stoornissen verbeelden. Femke is psycholoog en heeft de 10 psychologische stoornissen in beeld gebracht enkele jaren geleden. Muziekkunstenaar Gerard van Glabbeek was hierdoor zo geroerd, dat hij er muziek op is gaan componeren.

Vrijdag 29 november om 19.30 uur zijn belangstellende welkom in ons clubhuis: Karel Mollenstraat Noord 7

Even doorgeven als je komt zou wel fijn zijn. De avond is gratis toegankelijk inclusief een kop koffie of thee. Voor andere drankjes vragen we een kleine bijdrage

Vrijdag 27 maart

Deze keer heeft Dennis van Gerwen, accountant / vicalist / jurist,  informatie verstrekt speciaal gericht op kunstenaars over verzekeringstechnische en belastingstechnische zaken. Daarna kon nog onder het genot van een glaasje vragen gesteld worden en gesprekken gevoerd worden.

Ook bestuursleden vanuit BKV Bergeijk en vanuit Heeze waren hierbij aanwezig.

Vrijdag 30 januari 2015 lezing over het werk van: Koos Verhoeff.

Koos Verhoeff is een wereldwijd bekende wiskundige kunstenaar. Hij heeft Escher persoonlijk gekend. Kijk maar eens naar zijn website: wiskunst.dse.nl

Zijn zoon Tom wil voor geïnteresseerden daar een lezing over geven op vrijdag 30 januari in de Kunstkeuken te Valkenswaard.

Inloop vanaf 19.30 uur waarna om 20 uur de lezing zal plaatsvinden. Na afloop kunnen we onder het genot van een glaasje napraten en brainstormen over wat ons op cultureel gebied bezig houdt.

De lezing is gratis toegankelijk, alleen de drank is voor eigen rekening.

De lezing was zeer drukbezocht.

Dichteres Ria van Amelsvoort heeft een gedicht gemaakt over de Spiralosaurus. Lees verder...........

Koos Verhoeff

Koos Verhoeff2

Woensdag 28 mei 2014: Lezing door Jos Smeets over René Smeets.

Stichting VAART is gestart met een kunstcafé om met kunst en cultuur liefhebbers samen te komen. In Museum van Gerwen Lemmens, Leenderweg 71 was een lezing door Jos Smeets over zijn vader René Smeets. Veelzijdig kunstenaar en tevens oprichter van de tegenwoordige design Academie Eindhoven. Daarna lekker gebrainstormd hierdoor kan men elkaar stimuleren en aanvullen. Een en een is drie!!!

Submenu

atelierroute 2017